1,4 mio om te blijven innoveren in de online wereld van luxury gifting

Wat koop je nog voor een man die al alles heeft? Het Belgische Luxury for Men lanceerde in 2015 een webshop met kwalitatieve luxeproducten voor mannen, en dat bleek een schot in de roos. Enkele jaren later kwam er zelfs een tweede B2B-webshop met exclusievere bedrijfsgeschenken bij: Exclusive Business Gifts.

Uitdaging:

Met twee e-commerce platformen die duidelijk een niche aanspreken en volop inzetten op online experience, nestelt de Kempense onderneming zich al snel in de top van snelst groeiende bedrijven in Antwerpen. De formule die founder Dries Boven voor ogen had, blijkt een succes en de investeringen werpen hun vruchten af. Steeds meer omzet gaat naar het buitenland, en omdat een nieuwe kapitaalsronde op de planning staat, schakelen de founder en co-founder Frédéric Peeters de hulp in van The Harbour.

Aanpak:

The Harbour staat VOLEF (het bedrijf achter beide e-commerce platformen) bij in het hele traject richting kapitaalverhoging. Eerst werken de adviseurs een gedetailleerd financieel plan uit, afgestemd op de groeiplannen van de ondernemers. Ook een onderbouwd waarderingsrapport wordt een krachtig instrument voor de verdere gesprekken met potentiële investeerders. The Harbour begeleidt en pusht de jonge ondernemers, ook om eindelijk die pitch af te werken.

 

Al snel blijkt het moeilijker dan verwacht om alle fondsen bij één investeerder op te halen. The Harbour begeleidt vervolgens gesprekken met verschillende investeerders die vooral inhoudelijk een toegevoegde waarde kunnen zijn. Uiteindelijk komen er vier nieuwe vennoten - elk met hun eigen expertise- bij in het verhaal. Ook enkele bestaande aandeelhouders vergroten hun participatie.

 

Dankzij het stevige dossier van The Harbour zegt ook de huisbank nog een krediet toe, en geeft PMV groen licht.

Resultaat:

De scale-up-plannen die al in de pipeline zaten, worden gelanceerd. Het grootste deel van de funding gaat naar marketing en software. Maar er kan nu ook gefocust worden op nog exclusievere merken en een verdere internationalisering van de webshops. Life’s too short for ordinary stuff, en dus blijft VOLEF innoveren om zich nog meer te onderscheiden van andere e-commerce spelers.

“We zochten vooral een frisse en objectieve blik, maar ook begeleiding en ontzorging. The Harbour was een belangrijke motivator, en we moeten ook eerlijk zijn: zonder het plan van de adviseurs hadden we de investeerders niet kunnen overtuigen.”

Dries Boven
Founder — VOLEF

Word jij de volgende successcase?