800.000 euro om korte metten te maken met e-mails en meer gedaan te krijgen
Uitdaging:
Bothive groeide op korte tijd uit tot een trouwe digitalecompagnon de routevoor accountants. Het Gentse bedrijf was klaar om te schalen en nieuwe markten en doelgroepen aan te boren. Om hetvolle potentieelvan het platform naar boven te halen, ennieuwe featuresenapplicaties te ontwikkelen, waren extra middelen en extra mensen nodig.
Aanpak:
Bothive was al gesprekken aan het voeren met Liantis over een partnerschap. Het sociaal secretariaat biedt het communicatieplatform aan zijn eigen klanten aan. Liantis toonde zich bereid om een stap verder te gaan en een participatie te nemen in Bothive.
Om teveel verwatering tegen te gaan, had Bothive zijn zinnen gezet op een 50/50 financiering. Liantis investeerde 400.000 euro, de bank verdubbelde dat bedrag tot in totaal 800.000 euro. Een mooi voorbeeld van stapelfinanciering: zonder de kapitaalsinjectie van Liantis was de bank niet mee aan boord gestapt, zonder de banklening was Liantis niet mee in het kapitaal gestapt.
The Harbour hielp Bothive om een sterk financieel dossier op te stellen: een solide financieel plan, een waterdichte businesscase, een investor memorandum, een overtuigend pitchdeck,… Ook in de eerste fase van de onderhandeling speelde The Harbour een cruciale rol.
Resultaat:
De kapitaalsinjectie zet een turbo op de ambities van Bothive. De onderneming is al volop nieuwe medewerkers aan het rekruteren om de groeiplannen te realiseren. Tegen het einde van het einde jaar zal het personeelsbestand minstens verdubbeld zijn.
In eerste instantie wil Bothive nog meer accountants en accountantkantoren aan boord halen. Daarna kijkt het bedrijf ook naar nieuwe doelgroepen en buitenlandse markten.
"We zijn een jong bedrijf. The Harbour heeft ons enorm geholpen om onze waardering en onze financieringsnood te bepalen. Dankzij hen hebben we op het juiste moment de juiste keuzes gemaakt, en de beste deal kunnen sluiten."