Salty Lemon

  • 578.000 euro voor game studio Salty Lemon

    Salty Lemon Entertainment is een game studio die EXR ontwikkelde, een online game platform dat indoor roeien leuker maakt. Vergelijk het met Zwift, maar dan voor roeiers. Via een extern tv-scherm, smartphone of tablet kan je een virtueel roeitraject afleggen  en jouw sportstatistieken bijhouden. De game werd na een succesvolle bèta-testfase begin september wereldwijd gereleased. Salty Lemon Studios werd ook al bekroond als ‘Most Promising Startup Studio of the Year’ door de Belgian Game Awards. 

     

  • uitdaging

    Omdat EXR publiek gelanceerd zou worden, hadden de founders van Salty Lemon nood aan externe financiering om het platform in de markt te zetten. Ook vraagt EXR nog verdere ontwikkeling en daarvoor was er bijkomende financiering nodig.

  • aanpak

    Allereerst werd er een financieel plan opgesteld. Op basis daarvan werd de financieringsnood voor de volgende vijf jaar bepaald en een advies opgesteld. We kozen voor een gefaseerde aanpak, zodat de financieringsnood geleidelijk ingevuld geraakt. Zo kan EXR nog bouwen aan zijn track record en in een latere fase financiers aanspreken met reeds gecapteerde data. 

    Toen we merkten dat ons vooropgesteld bedrag bereiken in deze ronde moeilijk zou zijn, vooral door het early-stage karakter van deze applicatie, hebben we het cashflowplan gedownsized. Zo werd de momentele financieringsnood verkleind, waardoor het bedrag dat we moesten ophalen meer paste binnen de huidige realiteit. Dit dan wel met het oog om toe te werken naar een volgende financieringsronde binnen ca. een jaar. 

  • resultaat

    Er investeerden drie verschillende partijen in EXR: Allusion, Skyline Communications en imec. Dat leverde 185.000 euro op. Daarnaast werd er nog door Vlaio een subsidie van 250.000 euro toegekend. En als kers op de taart werd er via WinWinner voor 143.000 euro aan winwinleningen en crowdleningen (achtergestelde leningen) opgehaald.

    Met deze totale financiering van 578.000 euro kan het bedrijf de lancering in goede banen leiden, de juiste mensen aanwerven én hebben de founders de tijd om aan te tonen wat voor potentieel het platform heeft.  

     

“Het was net alsof de mensen van The Harbour onderdeel waren van ons team. We hebben dankzij deze samenwerking heel wat tijd uitgespaard. Er zijn ook heel wat interessante contacten voor de toekomst gelegd.”

Alfred Campenaerts - Salty Lemon Entertainment

Andere cases

Alle cases