Wat houdt waardebepaling in?
Waardebepaling zorgt ervoor dat je een bedrag op de waarde van je bedrijf kan plakken. Dat is nodig wanneer je je bedrijf wil verkopen aan een andere partij, maar ook als je privé-investeerders via aandelen wil aantrekken. Een waardering kan je ook helpen beslissen of het wel de moeite waard is om te verkopen of investeerders aan te trekken.
Verschillende methodes
Er zijn verschillende methodes om de waarde van jouw onderneming te bepalen. Zo zijn er methodes die naar het verleden kijken, andere kijken dan weer naar de toekomst. De meest gebruikte zijn de volgende:
Historische waarderingsmethodes
- Netto boekwaarde
- Cost to duplicate
- Multiple methode
Toekomst waarderingsmethodes
- Discounted Cash Flow-methode (DCF)
- Venture Capitalist methode
Het is belangrijk dat je bij een waardebepaling vooral de methode gebruikt die bij jouw type onderneming past. Een tech-startup ga je anders waarderen dan een landbouwbedrijf.
Door het gebruik van waarderingsmethodes die specifiek geschikt zijn voor jouw bedrijf kom je uiteindelijk tot een goede indicatie van wat je bedrijf waard kan zijn.
De uiteindelijke waardering is niet per se hetzelfde als de waardering die je via de verschillende methodes berekend hebt. Het hangt ook af van jouw onderhandelingsvaardigheden, de reden van de verkoop en of er veel alternatieven op de markt zijn. Om het op een andere manier te zeggen: je bedrijf is maar waard wat een zot ervoor wil geven. De berekening helpt je natuurlijk om de gesprekken op gang te trekken.
Veelgestelde vragen
Relevante cases
Waarom waardebepaling via The Harbour?
- Waardebepaling door finance experts
- Kennis van elke methode
- Correct en realistisch
- Onafhankelijke en neutrale partij
- Ondersteuning bij vervolggesprekken