
"The Harbour zet het belang van de ondernemer altijd op de eerste plaats. Van aandelen uitdelen is geen sprake, integendeel. Ze doen er alles aan om zoveel mogelijk bij de ondernemer zelf te houden.”
Jasdeep Mann, founder Transforce
In 2016 startte Jasdeep Mann als onderaannemer voor grote koeriersbedrijven. Al snel wist hij zijn bedrijf uit te bouwen en reden er tot wel 10 bestelbusjes rond. Tot e-commerce in 2020 plots helemaal ontplofte en naast de werkdruk ook de prijsdruk onhoudbaar werd. Als onderaannemer van deze grote spelers had hij niet langer 80, maar gemiddeld 120 tot zelfs 140 stops per dag, terwijl hij steeds slechter betaald werd.
Resultaat: onderbetaalde bezorgers die niet tijdig alle pakketjes kunnen leveren, kwaliteit die sterk achteruitgaat en ontevreden klanten. De dupe? De lokale webshops. Dit kon en moest anders volgens Jasdeep en daarom startte hij Transforce op: een kwaliteitsvolle same day delivery-dienst voor onze Vlaamse webshops, bezorgd door een correct vergoede werknemer en mét een glimlach.
De uitdaging
Transforce was bij de opstart enkel actief in Limburg, maar heeft de ambitie om heel Vlaanderen -en daarna België- te veroveren. Om dit doel te realiseren, was er nood aan groeifinanciering. Meer voertuigen, op maat gemaakte software, meer verdeelpunten en meer personeel: de lijst was lang!
Toen het een enorme uitdaging bleek om dit op eigen houtje waar te maken, vond Transforce de weg naar The Harbour.
De aanpak
Een belangrijke eerste stap was het verhogen van het eigen kapitaal. Dankzij twee business angels haalden we alvast €195.000 op en kende het traject een vliegende start. Bovendien brachten The Harbour niet alleen geld, maar ook smart capital aan boord: complementaire expertise, netwerk en knowhow. Zo is één van hen momenteel aan de slag als CFO.
Nadien trokken we naar de bank. Hier wisten we nog eens 2 verschillende kredieten te verkrijgen, samen goed voor €100.000! Dit hielp Transforce onder meer om een salesprofiel in dienst te nemen en op die manier verdere groei te verzekeren.
De derde en laatste stap was overheidsfinanciering. De kapitaalinjectie van de twee business angels werd beschouwd als co-investering, een belangrijke vereiste om kans te maken op de PMV-cofinanciering. Om Transforce te verzekeren van gunstige voorwaarden hebben we het eigen vermogen nog eens verder aangesterkt. Deze keer via converteerbare leningen voor een totaalbedrag van nog eens €50.000. PMV kende Transforce hierdoor nog eens €200.000 toe!
Het resultaat
In totaal haalde Transforce €545.000 op. Dankzij dit geld was het mogelijk om hun kwalitatieve dienstverlening niet enkel aan te bieden aan Limburgse webshops, maar aan webshops over heel Vlaanderen en Brussel. Ondertussen hebben ze meer dan 50 klanten in hun portfolio en stijgt de omzet maandelijks meer dan 30%. Er stromen bovendien dagelijks positieve reviews en mails binnen van consumenten, wat betekent dat ook hun doel om webshop, bezorger en klant opnieuw met elkaar te verbinden volbracht is!
De volgende stap? Meer verdeelpunten en haar service uitbreiden naar Wallonië. Daarom staat er nu een tweede financieringsronde op het programma waarvoor deze keer professionele investeerders ingeschakeld worden. Hiervoor rekent Transforce opnieuw op The Harbour als fundingpartner! To be continued…