
"Jullie hebben ons ondersteund in onze zwaktes, en dat was wat we nodig hadden. The Harbour heeft ons het duwtje in de rug gegeven om van deze ronde een succes te maken.”
Tanguy Ongena - SCARAB Sports
SCARAB Sports is een Gentse start-up die een innovatieve oplossing ontwikkelde om het technisch-cognitief vermogen van voetbalspelers te meten. Concreet doen ze dat met hightech rebound boards die op een objectieve manier meten wat de technische vaardigheden, spelinzicht en uitvoeringssnelheid van voetballers zijn.
Ondertussen heeft SCARAB Sports al samenwerkingen met heel wat klinkende namen, zoals AA Gent, Royal Antwerp FC en OH Leuven. Founders Oliver Francx, Tanguy Ongena & Matthias Seghers zijn dan ook terecht trots op hun uitvinding! Hun grootste droom? SCARAB Sports dé referentie binnen de voetbalwereld laten worden.
De uitdaging
Een eerste prototype van hun technologie kon worden geproduceerd dankzij een fundingronde via het acceleratorprogramma van imec. Maar om hun product te verfijnen en verder in de markt te zetten, was er nood aan extra externe financiering. Zo konden de founders het productieproces verder laten lopen en de nodige sales- en marketingprofielen aanwerven om SCARAB Sports verder te laten groeien.
SCARAB Sports had er baat bij om dit allemaal zo snel mogelijk te laten verlopen. Hoe meer clubs hun toepassing gebruiken, hoe meer data ze verzamelen en hoe meer hun product gevalideerd wordt – en dus ook waardevoller wordt. “Meestal raad ik andere ondernemers af om geld op te halen voordat je een MVP hebt, maar ons product moest meteen top zijn. Wij konden niet eerst een MVP op de markt brengen en dan verder afwachten, gezien we in een veeleisend topsportsector zitten”, zegt founder Tanguy.
De aanpak
De founders waren op zoek naar smart capital: investeerders die niet alleen met hun financiering, maar ook kennis en connecties een grote meerwaarde voor SCARAB Sports konden betekenen. Deze investeerders moesten daarnaast ook actief willen meewerken aan de start-up. Daarvoor moest er wel eerst voorbereidend werk gebeuren. We maakten een realistisch financieel plan op, bepaalden hun exacte financieringsnood en stelden een aantrekkelijk document voor potentiële investeerders op.
Hierbij gingen we niet enkel op zoek naar investeerders uit ons eigen netwerk, maar ondersteunden en stimuleerden we ook de founders om rond te kijken binnen hun kring. Dat deden we vanwege de specifieke aard van hun product en de connecties die ze al binnen de voetbalwereld hadden opgebouwd. “The Harbour heeft ons geleerd hoe we met investeerders moeten spreken en hoe we ons moeten voorbereiden op zulke gesprekken”, aldus Tanguy.
Het resultaat
Er werd een perfecte match gevonden. Vijf investeerders besloten in het verhaal van SCARAB Sports te stappen, waaronder topvoetballer Vadis Odjidja-Ofoe, Christophe Palmieri en Green Park Investment Partners, vertegenwoordigd door Wim Vernaeve. Succes verzekerd met deze investeerders aan boord!
Vadis, Christophe en Wim zullen een actieve rol spelen in de verdere groei van SCARAB Sports. De andere investeerders brengen heel wat knowhow mee, die van grote waarde is voor de groeistrategie van SCARAB Sports.
”Dit product heeft een enorm groeipotentieel. Dat de juiste investeerders aan boord kwamen was dus een must, om zo de groei van SCARAB Sports in een stroomversnelling te brengen. Ik kan me geen betere match voorstellen dan de partijen die hier nu hun schouders mee hebben onder gezet.” - Jens Seys, Senior Funding Advisor bij The Harbour